45. ročník World Money Fair veletrhu se otevřel veřejnosti v páteční dopoledne 5. února v impozantním hotelu Estrel. Již o několik dní dříve se jednací místnosti téhož hotelu zaplnily diskutujícími obchodními partnery, dodavateli a zástupci světových mincoven.

Návštěvníci se mohli na neuvěřitelných 9 000 m2 výstavní plochy kochat působivými  numismatickými novinkami, ukázkami technologických inovací, přednáškami a všemožným příslušenstvím až do nedělního odpoledne. I když se vlivem cirkulujícího vzduchu a umělého osvětlení zdáli být návštěvníci veletrhu trochu unavení, nadšení a profesní zanícenost jim při obchodních jednáních rozhodně nechyběla. Prezentací, ukázek portfolií pro rok 2016 a zajímavostí bylo vskutku hodně. Viděli jsme pozlacené a postříbřené bankovky, hodinky s historickými mincemi namísto ciferníků, knihy a brožury s mincemi, medailemi a známkami vsazenými přímo do vazby, kolorované mince s neobvyklými motivy – mincovny se tento rok zaměří na mladé sběratele a tak avers s vyobrazením Supermana nebo postavy z Hvězdných válek nebude letos žádné sci-fi. Nádherné, o mnoho konzervativnější produkty představila např. věhlasná mincovna Monnaie de Paris, která se spojila s prestižní keramickou značkou Sévres a na jejím stánku byly k vidění opravdu mistrovské kousky. Nás potěšila např. sada kolorovaných mincí s pozlacením, která věrně zpodobňovala nejznámější díla oblíbeného secesního malíře Alfonse Muchy.

Mincovny se předháněli v pokořování technologických hranic, a díky tomu jsme mohli zahlédnout numismaty ve tvaru pověstných imperiálních Fabergého vajec, mince a medaile s vysokými reliéfy, 3D efekty nebo největší stříbrnou minci světa.

Udělali jsme si čas i na trochu vzdělání a navštívili jsme neskutečně zajímavou přednášku o certifikovaném zlatě (Fairmined Gold), kterou zorganizovala společnost Samlerhuset group, jejíž českou dcerou je společnost Národní Pokladnice. Dozvěděli jsme se, že až 90% světových horníků je zaměstnáno v naprosto nevyhovujících podmínkách. Necertifikované doly znečišťují životní prostředí a mnohdy otřesné pracovní zázemí negativně ovlivňují nejen horníky, ale jejich rodiny a celé místní komunity.

Společnost Samlerhuset se společně s Aliancí pro zodpovědnou těžbu snaží na tyto skutečnosti poukázat  a sociálními programy a pevnými výkupními cenami zlata motivovat další a další malé  doly k certifikaci. Současně vybízí obchodníky  a mincovny k tomu, aby vykupovali pouze certifikované zlato a tím se přihlásily k sociální odpovědnosti. A co vy? Víte,  odkud pochází zlato z Vašeho snubního prstýnku?

Veletrh v nás nechal obrovské množství dojmů a zážitků a těšíme se až se nové produkty  a nápady prosáknou také do českého trhu. Příští rok rozhodně jedeme zas!